dinsdag 8 januari 2019

Expositie Café het Bolwerk Enschede: Drawings

Marc Otte, opbouw expositie, foto Cyril Wermers



Toespraak Freddy Textor, foto: Paul Clason

foto: Paul Clason

De Hummingbroers, foto: Paul Clason


Toespraak bij de opening:
Al struinend/strompelend/struikelend/op deze zon dag in Enschede/over de sportvelden/brinken en singels/naar oorden van bezinning/bij tante Dien op bezoek/een bordje kippensoep/een verse bolknak met ome Jan… .
En nu bent u hier/afgestruind in dit fijne café het Bolwerk.
Met aan de oude muren/tekeningen van Marc Otte, uit de serie ‘Lekker Bezig’.
Vandaag, eenmalig en tegelijkertijd: De opening, de tussenopening en de aanloop naar de afronding van de expositie/(Dus komt dat zien)
Mijn naam is Freddy Textor/Marc Otte heeft mij voor de gelegenheid gebombardeerd tot kunstcommissaris/”kunstkommissar’ van het Lambooijhuis Hengelo./Dat woord Commissaris heeft in mijn oren een wat stalinistische strengheid… . Maar ik stel mezelf gerust: kunst is geen competitie.
Maar hoe zit dat /voor de maker/de kunstenaar? Hoe en waarom legt hij een concrete link/tussen binnen en buitenwereld, of andersom?/Wat ziet een kunstenaar als het werk nog niet gemaakt is?
Daarom voor jou, Marc/over het eventuele waarom/een citaat van Marc Reugebrink, schrijver van het boek ‘Zout’, dat 21 februari gepresenteerd wordt in Boekhandel Broekhuis. (Het gaat over de baron van Delden in de negentiende eeuw/die, als een soort geflipte J. R. (Ewing), als bezeten boringen verricht in het Twentse landschap)
Een citaat uit de Tubantia van afgelopen week.
Hij zei:
Misschien ben ik daarom wel schrijver/het is de enige manier/om dingen/in veiligheid los te laten/Om verlost te rake, van mijzelf/zonder mijzelf te verliezen’
Voor ons, als publiek: Kunst is ook niet democratisch: U staat er alleen voor/in je eigen huis, je mobiele waterzak/kijk maar…/zie je iets waarvan je 1000x kunt kijken, zonder verveeld te raken?/zie je iets, waarvan je denkt: hier zou ik met mijn kinderen over spreken, aan de eettafel?
Ik zie Ik zie… Ik zie ik zie wat jij/misschien ook ziet.
Ik zie -Marc Ottes terugkerende beeldtaal: het krukske, het popske.
Ik zie –De gelaagdheid van zijn werk, tot in een ongewone en milde diepte.
Maar vooral zie ik de familiariteit tussen Marc, zijn materiaal en zijn werk.
Laat ons het maar bekijken: Marc Otte, lekker bezig.
Hij staat u graag in de wandelgangen te woord.
Nu verheug ik me op het optreden van De Heummingbroers.
Dank voor uw aandacht, een fijne middag samen.
Ahoy,
Freddy Textor 17 februari 2019
Bolwerk Enschede

Marc Otte Drawings

De maand januari en februari 2019 hangen er tekeningen van het project 'Lekker bezig' in Café het Bolwerk in Enschede. 

Op zondag 17 februari om 15.00 uur wordt de expositie 'geopend' (de expositie  loopt natuurlijk al een tijdje) en 'gesloten' (de expositie loopt nog een tijdje) De opening wordt verricht door Freddy Textor, lid kunstcommissie van kunstsociëteit het Lambooijhuis Hengelo. Daarna is er een optreden van het duo 'de Hummingsbroers', bestaande uit Peter Geerts en Roderik Rodenburg.
Als gast treed ook op Oscar Rodenburg

Café het Bolwerk, Stadsgravenstraat 21 7511 EP Enschede
Foto: Cyril Wermers


Café het Bolwerk LINK